zondag 20 december 2015

Studiekeus

Stop de tijd!
    Waar ik vorige week mijn dochter naar de basisschool bracht en haar gisteren uitzwaaide voor klas 1 VWO, ben ik volgende week haar kamer aan het opknappen. Ze gaat studeren en wil op kamers.

Alsof ze niet bij ons op kamers kan.
    Dat scheelt een spoedcursus hoe-werkt-een-wasmachine en een vijf-avondse kookcursus, bij mij te volgen natuurlijk. Ook moet papalief een cursusje huis-klus-babe door haar keel proppen en vergeet de fietsreparatie-opleiding niet.
    Dat wordt een drukke kerstweek. Ik moet echt mijn mouwen uit de handen steken. Ik raak al helemaal van de wijs.

Wat het is? De tijd! Die achtervolgt me. De schooljaren vliegen als dagen voorbij. Zes jaar basisschool doorgezoefd en nu in 5 VWO buigt madam zich over haar vervolgstudie en wel of niet het huis uit gaan. Het gaat me echt te snel! Vliegensvlug te razendsnel.

Zo ook haar lengte. Wanneer is ze ineens zo groot geworden? Eerder vanmiddag kwam ze op me af lopen, pakte me beet en knuffelde me. Ik viel weg in haar armen als totally invisible. Er bleef geen mama over. Hoe kan ik mezelf nog terug vinden in de rol van beschermende moeder als zij zoveel langer is dan ik. Het voelt als kan ik haar niet aan.
    Gelukkig ging ze even door haar knieën. Het koste bijna haar rug, maar wat denk je van mijn lichamelijk fysieke en mentaal geestelijke klachten als little mom? Niks BIG MAMA!
    Zij groter, ik ouder! Paniek!

Om te weten dat het niet lang meer duurt of we staan met betraande ogen in de deuropening en zien hoe onze oudste kind ons veilige hol verlaat om te studeren in Leiden of Nijmegen. Het echte loslaten komt om de hoek kijken. Dit is paniek²!

Toch, in alle eerlijkheid ijsbeert er nog eentje met studiekriebels rond. Niet Benjamin, maar ik! Af en toe borrelen er vragen in me op. Vragen als: zal ik gaan studeren en wat wil ik dan?
    Echt schokkend hoor, dat ik af en toe vluchtig denk aan bijspijkeren. Als in omscholing, want mijn vroeger betaalde bezigheidstherapie lonkt niet!  Wat wel verlokkelijk lijkt zijn kunstgeschiedenis of medisch secretaresse.
    Geweldig dit verschil: werken in het museum of het ziekenhuis.

Aan tafel vertel ik out of the blue over mij studiekriebels en de richting waarin ik het zoek. Celine veert op en pakt de laptop erbij om te zoeken naar een opleiding medisch secretaresse.
    ‘Mama, wil je een particuliere of schriftelijke opleiding.’
    ‘Het eerste natuurlijk, dat schriftelijke wordt vast niet serieus genomen.’ Ze googled er even op los en terwijl een pagina laadt, voel ik mijn hart vol verwachting kloppen.
    ‘Kijk mama, hier is een HBO opleiding. Cool!’
    ‘Uhm, Celine, is dat niet wat hoog gegre…’
    ‘Jij kan heus HBO mam, jij bent niet gek!’ Nu veer ik op. Heerlijk dat mijn kind dit potentieel in me ziet.

Er blijkt maar één plek te zijn waar deze particuliere opleiding gegeven wordt en Celine klikt op dat tabblaadje.
   Nog voor ik goed en wel gelezen heb waar de opleiding is, gooit Celine als in hoerastemming haar armen de lucht in en schreeuwt het uit.
    ‘Mama, door jou wordt mijn studiekeus makkelijker. Ik ga niet naar Leiden.’
    ‘Waar heb jij het over?’
    ‘Kijk nou zelf! Jouw opleiding is in Nijmegen! Daar ga ik dan ook heen.’
    ‘Wat? Helemaal daar?’
    ‘Ja, steek die cursus hoe-werkt-een-wasmachine, de vijf-avondse kookcursus, het cursusje huis-klus-babe en een fietsreparatie-opleiding in de prullenbak. Of doe die laatste twee zelf maar.’
    ‘Maar jïj moet zelfstandig worden!’
    ‘Nee hoor, want wij gaan samen op kamers.’