zaterdag 21 november 2015

Curlsys

Om maar met de krullen binnen te vallen: ik ben overgelopen. Na vijftien jaar in een luxe (massage)stoel, in een modern salon en me toevertrouwend aan Patricia, ben ik een andere kapsalon binnengelopen. Nooit gedacht, toch gedaan. Ik voel een klein schuldgevoelentje.

Het is echt niets persoonlijks. Patricia mag zich koesteren in de wetenschap dat ik altijd buitengewoon tevreden was. Ze verdient een vette krul! We hebben een band gesmeed, lief en leed gedeeld. Ze kent me, heeft aan een half woord genoeg en onderneemt nooit iets dat ik niet wil. Als ik iets wilds wilde proberen, kon ze zonder pardon een coup plegen en ging voorzichtiger te werk. Ze was bij elke verandering van coupe, verwende me met overheerlijk ontspannende hoofdmassages terwijl een massagestoel mijn rug verwende. Ik wil niet weg!

Maar ja, van mede-krullenbollen moet ik het hebben. Zo attendeerde Wilma me op een andere knipmethode die me behoorlijk verknipt in de oren klonk. Ze zei dat met CURLSYS ze meer krul in je haar knippen. Belachelijk idee toch?
    Mijn vriend Google weet alles en vertelde en verbaasde  me met zijn kennis. Wat Wilma vertelde, bevestigde hij. CURLSYS is tovenarij.

Maar niet heus. Het gaat over een wijze kapper die bedacht dat krulhaar anders is dan stijl haar. Duh! Daarbij bedacht hij dat de schaar er dan ook anders in moet. Hé, dat had ik ook bedacht. Maar ja, ik ben geen kapper en wie luistert er nou naar mij? Ze zouden alleen maar denken: heb je haar met haar warhoofd. Gelijk hebben ze, ik ben en heb dat warhoofd. Who am I?
    Gelukkig gebruikte Brian McLean zijn kop- en kapperskennis en ontwikkelde een theorie en knipmethode voor kroeskoppen. Ik zeg: zoek zelf even op CURLSYS en see it yourself. Waarom zou ik uitleggen wat daar te vinden is?

Diezelfde zoekmachine fluisterde me echter ook in dat in Maartensdijk de dichtstbijzijnde CURLSYS kapper is. Enigszins gespannen stap ik in mijn rode monster en ga op weg naar Miranda. Zij gaat een uur lang met mijn koppie in de weer. Hopelijk met een verbluffend resultaat. Anders loop ik nooit meer over, maar terug.

Ik ben afwachtend tot in mijn haarwortel. De foto’s die ik op internet zie, zijn miraculeus. Fotoshop is echter overal op internet aanwezig. Dus wat is echt en wat is echt nep? Als de helft van wat CURLSYS belooft waar gemaakt wordt op mijn hoofd, vind ik het al winst. Ik geloof echter pas wat echt is als ik met eigen ogen zie wat op mijn eigen koppie plaatsvindt.

Grappig detail: dertig jaar geleden zou geen krul op mijn kop zich hiervoor lenen? Meer onhandelbare eigenwijze kopkronkels die als houtkrullen zo klein, stug, onhandelbaar en eigenwijs op mijn haar dansten? Ben je gek? Minder, minder, minder zou ik uitroepen.
    Iedereen in mijn omgeving was jaloers op mijn kop met verdraaide plukken. Ze mochten het hebben, terwijl ik mijn kop overgaf aan straighten. Samen met mijn zus en een crème die een half uur moest inwerken, werd gezorgd voor een wonderlijke verdwijntruc – coupe stijl was het gevolg. Het ging samen met een onverzadigbare behoefte aan maskers en oliën.
    Dat het er niet uitzag toen er bij de hoofdaanzet weer krullen ontstonden, daar hoor je mij niet over. Ik liet het vooral doorgroeien om mijn wens der eeuwen uit te laten komen: lang haar.

En nu, dertig jaar later ben ik op weg om meer krul in mijn haar te knippen. Het klinkt belachelijk zo bij elkaar, maar bewijst dat tijden veranderen. Niet alleen mijn lijf, maar ook mijn krul, zakt uit. De houtkrul heeft plaats gemaakt voor lossere krullen. Ik ben er blij mee, maar iets meer krul mag wel weer.

Daarom geef ik me over aan mijn eerste CURLSYS behandeling bij HAIR DESQUE Maartensdijk en kan het niet laten om weer terug thuis elk halfuur in de spiegel te kijken. Het is geen fotoshop-spiegel en Miranda heeft niets gefotoshopt. Mijn haar is reallife met de hand bewerkt en ik heb echt meer krullen. Het is tovenarij met als resultaat: vet gaaf en wonderlijk verrassend meer krullen. Zelfs Marcel moet toegeven dat het werkt en vraagt of hij dat ook kan, terwijl hij door zijn haren (ahum) strijkt.

Maar eerlijk: ik mis de massagestoel, ik mis het dicht bij huis, ik mis Patricia. Ik zou haar met een knip in mijn vinger het CURLSYSen willen leren. Ik zeg: Patricia, je bent er geknipt voor en voor je het weet val ik weer met mijn krullen bij je binnen.



 voor                                           na