zondag 8 juli 2012

Robot



Ja hoor, Albert Heijn heeft me weer eens geïnspireerd. Ik moet eens zien dat ik een aandeeltje Ahold krijg. Beter nog een aandeeltje in de Allerhande. Daar een plekje veroveren en de boodschapbelevenissen beschrijven lijkt me leuk.

Als grootverbruiker mocht ik iets nieuws uit proberen. Boodschappen doen à la toekomst.

Na een korte uiteg ging ik de winkel in met achter mij mijn wagentje. Deze werd geduwd door een heuse wandelende, pratende, mij-volgende robot. Ik zing al haast:  “Got myself a crying, talking, sleeping, walking, living doll". Je weet wel zo’n lied van Cliff Richard, heel erg way back!

De bedoeling was dat deze robot me zoveel mogelijk uit handen zou nemen. Het zou alles zelf wegen, voorzien van prijssticker, scannen “bliep”  en ….
“Neeeeeej, niet in de tas doen,” roep ik uit. Hier steekt de perfectionits, ehm, pefrectionist, oké perfectionist de kop op. Alles best, wat die robot doet, maar ik pak zelf de tassen in. BASTA! Niemand komt daaraan, dat weten Marcel en de kids ook maar al te goed! Ik zie al voor me hoe de bananen geplet onderin liggen en de melk bovenop. Zal ik dan maar gelijk een gaatje in dat pak prikken, heb ik na de fietstocht naar huis fruitmelk.

Zie me in het begin nog twijfelen bij deze robot en al snel ontdekken dat hij tot bezuinigingen leidt. Laat me dat uitleggen:

Deze robot ging me op de zenuwen werken, want elk gescande boodschap werd hardop benoemd, daarbij de eenheidsprijs, of het een bonusartikel is,  hoeveel artikelen er totaal gescand waren en het totaal bedrag. En dat bij elke boodschap, Kreun. 
Bovendien: moet iedereen dit horen? Dan koop ik toch zeker geen maandverband vandaag. Mij niet gezien.

Steeds het totaalbedrag zo horen, maakte dat ik sneller door de winkel ging en zelfs dingen niet kocht. Ice Tea bijvoorbeeld, is niet echt nodig. Zal Celine het missen als ik het niet koop? Vast niet en ik zet het pak terug in het schap.
Vreemd genoeg sloeg toen ineens de robot op tilt. Eenmaal weer aan de praat had het een hoog piepstemmetje en werd de Ice Tea maar zo gescand.

Wacht even, is het ook nog eens een zelfdenkende robot? Hoe zit het met MIJN eigen zelfredzaamheid, ik bedoel zelfdenkend vermogen? Ingeprogrameerd door AH hè? Eigenbelang vóór klantbelang. Dit wordt niet bezuinigen maar uitgeven.

Vanaf dat moment was de robot niet meer zo medewerkzaam en weigerde de normale stem te gebruiken. Dit hoge stemmetje gaf meer het idee van als-ik-die-stem-nou-nog-langer-hoor-ga-ik-gelijk-de-winkel-uit. Waar is de reset knop?

Uiteindelijk bleek het zo’n soort van Fransie, ken je die? Als je ‘m niet kent, kijk even hier: http://www.youtube.com/watch?v=DBfPrcmxpuI

Ik kreeg een keuze te horen: “Wilt u een hoge of lage stem.”
Zeg ik: “Een lage stem.” Klinkt er natuurlijk de hoge stem.
“Wilt u de computer aan of uit.”
Zeg ik natuurlijk: “Uit,” blijf ie door ratelen.
Bij de tweede keer die vraag roep ik gefrustreerd: “Uit, ”en loop door, benieuwd wat er nu gebeurt. Niets dus. Waar al die tijd het wagentje vlak achter me aankwam, aangestuurd door de robot, staat daar helemaal aan het eind van het gangpad mijn wagentje stil en de robot nog stiller. Oké, de robot kan bijna de lach niet inhouden, maar dat vergeet ik snel.

Tot ik bedenk die robot zelf eens te scannen. Ik gris de zelfscanner uit de houder, haal me daarbij de woede van de robot over me heen, maar scan toch. Ik hou ‘m recht voor de robot, en zie bij het indrukken van de knop, het rode lijntje van de scanner van boven tot vlak onder de borst gaan. “Bliiiiiieeeeeeeep”!

Dan klinkt daar: “Meisje van 13! Ze is je dochter!”
Bedankt voor je geweldige hulp Celine! Boodschappen doen is een feestje met jou! Op nog zeven weken gekte in de AH, laten we boel op stelten zetten.









B.T.W. (by the way) de toegevoegde foto bovenin deze blog = C3P0, mijn favoriete robot sinds Star Wars zijn intrede deed in mijn huis. Zijn metgezel (naast hem op deze foto) is R2D2, is ook leuk, maar mij te wijs.