woensdag 13 juni 2012

Oranje


Het kan niet uitblijven, een blog over het EK.
Verbaast het je? Mij ook!

Ik kan niet anders, ik word ermee doodgegooid. Ik stik!
Het krijgt zelfs mij in zijn ban. Al is het maar omdat ik een heerlijk vrolijk nieuw spijkerjasje heb. Hij hing daar en riep: “Ik ben in de aanbieding! Kijk me vrolijk zijn en oranje!” Even later stond ik in het kleedhokje met een hele frisse, heerlijk zittende outfit! Verkocht!
Ik hou van oranje, weet je? Maar dan wel als kleur!

Voor de niet-Irene-kenner: ik hou TOTAAL & HELEMAAL NIET van voetbal en ik ken er nog één. Gelukkig!!! Voordat ik met hem ging daten, was er een vragen uurtje:
1. Rook je?
2. Drink je?
3. Rij je een dikke dure auto?
4. Hou je van voetbal?
Oh, de vijfde ben ik even vergeten of was die er gewoon niet?!

Anyway: het antwoord was unaniem: “Nee”.
Ik kon het nauwelijks geloven, doch de rest van ons leven samen, bleef hij ver van enig sigarettenpeuk, van glazen gevuld met alcoholische drank en heeft hij nooit in dikke dure auto’s gereden…

Ho, stop!
Wat staat daar op de parkeerplaats? Een dikke dure auto. Hij is in ieder geval duurder dan mijn KIA. Nou ja, het is voor de goede zaak, zeg ik dan maar.

Even een reclameblok inlassen:
De goede zaak = natuurlijk RitsRatsReklame.nl. Geen betere ploeteraar, eh beletteraar dan Marcel!

Ineens weet ik vraag vijf:
5. Verdien je veel geld?
Zijn antwoord was wederom: ‘Nee”. Oh! Natuurlijk zag ik met mijn vooruitziende blik aan zijn kop dat het daar wel goed mee zou komen. Had ik geen bril voor nodig.

Terug naar vraag vier over voetballiefde. Die “nee”, klonk vet gaaf:  “Neuh!” als kotste hij het uit. Ik vloog hem om de hals. Hij beloofde: geen sigarettenrook, dronken buien, heilige koe en voetbaltranen. En toch geld! Wat wil ik nou nog meer???

Een zoon!
Wat wil die zoon? Voetbal kijken. “NEEEEEE!” Kan ik hem terug stoppen? Inruilen? Verkopen?

Geen denken aan! Hij blijft van mij, maar laat me diepbedroefd bij de gedachte dat er uit twee voetbalhaters een minivoetballiefhebbertje kan komen. Hoe is ’t mogelijk. Gelukkig keek hij tot nog  toe nooit naar voetbal, want Star Wars lego wint de strijd.

Desalniettemin keek hij vrijdag de eerste wedstrijd mee en was hij afgelopen zaterdag blij dat onze nieuwe buren de wedstrijd aan hadden staan, waar wij kennis met elkaar maakten. Nu wil hij vanavond ook kijken. HELP!!! Zitten we met z’n allen voor de buis. Ik vooral om te zien wat het doet met ons manneke en voor de gezellie.

Evengoed ben ik ook angstig, want om precies te zijn heb ik in mijn leven welgeteld één voetbalwedstrijd in zijn geheel gezien. Of het een EK, WK of andere K was wil ik niet eens meer weten. Het moet zijn geweest tussen 1986-1991, toen ik nog jong, strak, 100% blond (dat zegt al genoeg) en rimpelloos was. Ik werd verrast door mijn eigen enthousiasme. Ik draaide compleet door in mijn enige uppie. Ik moet knettergek zijn geweest!

After all these years, ga ik weer kijken naar voetbal. Alle oranje spul komt naar beneden. Schrikbarend hoeveel dat is:
* Mijn spijkerjasje
* Een oranje t-shirt
* Een voorspelsjaal (kreeg ik gisteren gratis van mijn vriend Albert Heijn)
* Een paar oranje mutsen
* Een oranje bloemenkrans
* Een paar oranje knuffels, wordt het toch nog gezellig druk ook
* Een oranje stressbal
* En nog zoveel meer (zie foto).
Ben ik er klaar voor of niet???
Nee, want ik moet nog naar AH voor GEEN bitterballen en GEEN bier. Dat wordt nuchtere gezelligheid.

Ik weet wèl wie morgen super chagrijnig op school zullen zijn: Alle klasgenoten van Celine en Benjamin, want ze sliepen te laat en NL heeft verloren. Dat is mijn voorspelling. Die voorspelsjaal dwingt tot een voorspelling en ik zeg: we verliezen! Zegt een even realistische Irene. Verder ben ik niet zo’n realist.

Zo gaat er morgen eentje fluitend naar het werk. Ik zou het willen zijn, maar loop tegen een dilemma aan, steeds weer: Ik woon, slaap, eet, werk en schrijf op mijn werk. Hoe houd ik privé en werk nou eindelijk eens gescheiden. Dat is mijn wedstrijd om de eerste plaats!

En nu kijken!!! Blèh!