zondag 18 maart 2012

Interessante cursus


Al bladerend in een magazine valt mijn oog op een training “Creatieve Levensplanning”. Ik hou van het woord ‘creatief’ en ga naar de site. Het cursusdoel is het realiseren van je eigen visie; waarbij het gaat om persoonlijke ontwikkeling.

Kosten? Wil je dat écht weten?
 € 975,-! Ze durven wel, in tijden van bezuinigingen! Ik val al af voordat ik ook maar in de buurt kom van bedenken of ik deze cursus ga doen. Evengoed kijk ik even verder en zie dat je antwoord gaat vinden op een aantal vragen. Ik ga er voor zitten… en denk even na over die vragen.

Vraag 1: Waar kom ik vandaan?
Wat kan ik daar nog over leren? Dat weet ik allang. Ik ben dochter van Fransicus Maria Ewaldus en Johanna Maria (wat een namen hè, kom ik aan met alleen: Irene). Geboren op 1 april in de herfst van 1972. Ik ben de hekkensluiter in de rij van drie dochters en de eeuwige baby van heel bijna 40. Met stip ben ik de enige kiwi (Nieuw Zeelandse) in the family, waar ik zó trots op ben. Waar denkt de cursusleider eigenlijk dat ik vandaag kom? Uit een sinaasappelkist of zo?
Geslaagd voor vraag 1: € 195,- bespaard!

Vraag 2: Wat heb ik in me?
Toch hopelijk een stel goed werkende organen, aangevuld met hormonen die af en toe flink opspelen. Ben ik alles behalve blij mee, maar ja, of een jongetje zijn zo leuk is?
De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet 100% ben, ik bedoel mijn lijf. Maar ik neem er genoegen mee, incl. littekens, metaalsplinter en andere onaangenaamheden. Wat een intieme vraag!
Vraag 2 succesvol afgerond: € 195,- beknibbeld.

Vraag 3: Waar wil ik naartoe?
Naar New Zealand natuurlijk!!! Da’s mijn grootste droom. Of ik er ooit kom is een betere vraag. Eerste moeten de kids groot genoeg zijn om mee te gaan of thuis te blijven. Zal ik bij het laatste klaar zijn om hen achter te laten in hun volwassen uppie? Best eng, loslaten.
Verder hoef ik nergens heen. Ik ben happy op mijn plekje (eierdopje) op deze aardbol. Ik blijf waar ik ben. Scheelt verhuiskosten naast de uitsparing van € 195,- op dit goede antwoord.

Vraag 4: Hoe train ik mezelf?
Niet!
Of toch wel? De cursus ‘Creatief Schrijven’ is een heerlijke cursus met een heerlijk stel schrijvers, maar ik merk niet dat het me sterker maakt als blogger. Zo ook een cursus “Creatief schilderen met acryl”. Ik leerde daar niet wat ik wilde leren; technieken, mengen, bla, bla, bla. Ik ga toch haast denken dat ik juist trainingen met het woordje ‘creatief’ moet mijden.
Daartegenover staat wel dat deze cursussen me aan hebben gezet om vooral mezelf te verliezen in schrijven of schilderen. Ik ga er lustig mee door.
Daar waar ik tegen synoniemen of spreekwoorden aanloop is internet ideaal. Een goede plek om mijzelf te trainen. Vooral als het gaat om spreekwoorden. Ik wil nog wel eens het ei met de kip verwisselen en zeg: “Ik kan er geen pijl aan vastknopen!” Soms laat ik het bewust staan om juist mijn eigenheid te bewaren.
Mooi antwoord, vind ik zelf en hupsakee: € 195 in eigen zak.

Vraag 5: Wie me daarbij ondersteund?
Dat weet elke fan van mijn blog. Eén iemand ondersteunt me en is daarbij (liefdevol) kritisch zo ook veelal mijn inspiratiebron. Zonder hem was ik nooit op blogspot gekomen! Hij verdient een schouderklop. Meer nog, hij zal blij zijn met de besparing van € 975,-  en trots zijn op mij! Yeah…
Tot hij ontdekt wat voor creatiefs ik er nu mee ga doen!